Vecka 22

Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.

fetal development at 22 weeksRedan nu finns tandanlag i käkarna och det dröjer inte så länge innan bebisen är född och så småningom får sina första tänder.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.



Egna tankar:
ojoj nästan ett halvkilo, jag känner de haha...
Nä men viktökningen börjar nog ta fart tror jag.
Har gått upp 2.8 kg hitills tror jag (?)

Ryggen är som vanligt, idag är den extrem för att jag fått bära tunga kartonger vilket jag inte borde ha gjort.
Magen blir hårdare och hårdare, trycker mer här och där.
Sen känner jag bebisen nästan varje kväll, när ja lägger mig ner i sängen.

Inte alltid lika hårda sparkar men jag känner av honom/henne.
Vilket är myyys!
Mer och mer finnar! Fan också, vill verkligen bli av med dem snart. Trodde de skulle försvinna nu när jag gått in i vecka 20-22 men icke...
Tappar mer hår gör jag också, känns som jag kan rycka bort hur mkt som helst, eller inte rycka men så fort jag tar i håret får jag alltid med mig massa hårstrån.

Sen har de inte hänt så mkt mer, inga bristningar på magen än. Köpt en olja som jag försöker smörja in magen med så ofta som möjligt. Får se om de hjälper.
Här kommer en bild på magen också:)



Bilden tagen idag :)
Nu ska jag fixa klart med allt skit från förrådet.
Ciao !

Kommentarer
Postat av: Thess

har jonzi kännt sparkarna än då? :) jag fick med skit mycket finnar o på ryggen jag har aldrig haft det innan, det försvann när kevin hade kommit :P måste bara säga att när jag jämför din o min mage i v22 så stmmer det verkligen att jag hade mycket större mage :P

2009-12-08 @ 15:20:55
Postat av: Philippa - bebis i december

när finnarna var som värst för mig så var det peelingmask, ansiktsrengöring (utan olja) och ansiktsvatten som gällde. ställde mig verkligen och skrubbade med en bomullstuss med ansiktsvatten, och så massera in ansiktskräm efteråt. verkade iaf funka för mig, vet inte vad du har testat dock...

2009-12-08 @ 15:56:27
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Philippa - bebis i december

Sv: på mig funkade det som sagt kanonbra med vanlig smink/ansiktsrengöring och ansiktsvatten samt att använda dagcreme. clearasil har aldrig haft någon effekt på mig.. och sedan tror jag stenhårt på det där med att massera huden i ansiktet med fingertopparna när man tvättar och smörjer så att blodcirkulationen blir bättre, öppnar ju upp porerna en hel del bara det

2009-12-08 @ 18:30:30
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Julia

kommit på ngr namn till bebisen? :)

2009-12-09 @ 16:35:58
URL: http://juliape.blogg.se/
Postat av: Tova

Söt mage :) Vänta bara tills man känner sig som en elefant... haha... min mage är ju inte så jäättestor ändå (är i v. 35), men bebisen trycker verkligen på uppemot revbenen :S

2009-12-11 @ 10:47:12
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0