Week after week.

Som jag skrev förut så trodde läkaren att de va vecka 11+5 alltså vecka 12.
Men jag tror faktiskt inte riktigt på de. Hon sa själv att det var svårt att mäta bebisen eftersom de va svårt att få rätt vinkel. Hon sa också att de kan va ungefär vecka 12+3 eller nått. Jag kör på som jag trodde innan.
Jag säger att det är vecka 12-13 iaf. Eftersom att de är svårt att veta.

Iaf vecka 13
Nu är fostret sju till åtta centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet.

fetal development at 13 weeks
Om din bebis är en flicka, så har hon ungefär två miljoner ägg i sina äggstockar nu. När hon är född, kommer de att ha halverats till cirka en miljon. Antalet ägg kommer sedan att fortsätta minska och när hon är 17, kommer hon att ha ungefär 200 000 ägg.

För din del har det kanske börjat lätta nu. De flesta kvinnor upplever att graviditetssymptom som att behöva kissa ofta, utmattning och illamående minskar under andra trimestern. Din mage är så pass stor att folk ser att du är gravid, men har ännu inte blivit så stor att den är i vägen. Brösten har redan börjat producera kolostrum, även om det är flera månader kvar till födelsen ännu.







Såhär ser magen ut nu.



Nu börjar de synas lite:P

Vecka 13 egen uppfattning:

Tyvärr så har inte illamåendet försvunnit än, men jag tror och hoppas att de börjar försvinna snart.
Kissandet är precis som vanligt, kanske tillomed att jag inte kissar lika mkt.

När jag äter kryddad eller stark mat så är de inte riktigt som förut. Förut älskade jag vissa kryddor som jag verkligen inte vill känna smak på nu.
Men har fortfarande sug efter choklad konstigt nog.

Lite ont i magen och rygg som vanligt. Typ "mensvärk". Mitt hår har blivit lite annorlunda.
Typ tovigare, har också upptäckt att det har börjat gå av på vissa ställen, eller ah inte mkt men lite så.
Mer finnar, tjockare hy. Bristningar på brösten börjar komma också.
Börjar bli typ röda och blålila bristningar där. De ser lite blåmiga ut också.

Men annars så är de som vecka 12 :P
Lite uppdatering ;)

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Philippa - bebis i december

choklad=pojke sägs det ;)

hyn är för jäklig ibland... det enda som faktiskt hjälper är att rengöra och återfukta varje dag

2009-09-29 @ 23:03:56
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Ema

du läser inte din andra blogg typ va? jag svarade nämligen på din kommentar i den bloggen ^^

2009-09-30 @ 11:56:17
URL: http://movingforthesakeofmotion.blogg.se/
Postat av: Ema

lite jobbigt att ha två bloggar att hålla koll på kanske ;D

varför böt du inte bara namn och gjorde om din andra för? :O

2009-09-30 @ 12:53:46
URL: http://movingforthesakeofmotion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0