Vecka 26

Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 750 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.

fetal development at 26 weeks
Nu växer bebisen snabbt och hjärnan utvecklas i intensiv takt. Detta gör att ditt näringsintag är viktigt. Fortsätt äta en välbalanserad kost med mycket grönsaker och fullkornspordukter. Fiberrik mat, som fullkornsprodukter, linser och råris innehåller mycket B-vitaminer och hjälper till att förebygga förstoppning.

Din föräldragrupp kommer förmodligen att börja om ett par veckor (om den inte redan börjat). Träffarna ger information om förlossningen och början av föräldraskapet och om ni kan delta båda två, är det allra bäst. Att vara välinformerad gör resan lättare.




Jag:
Tiden bara rinner ju iväg jag hinner ju inte ens blinka!
det är mycket som har förändrats nu de senaste 2 veckorna tycker jag. Bla sjukt mkt halsbränna, brösten vätskar mer och jag tror att fingrarna har börjat svullna lite för att de är inte lika lätt att få av förlovningsringen längre.
Humörsvängningar, vissa sekunder vill jag bara tjuta hela dagen...

hah nu när magen växer så ser naveln helfreaky ut tycker jag haha. spänner ut sig så de mer el mindre bildas en grop. Inga bristningar på magen...än och får hoppas att jag slipper de. Okej ett par gör mig inget men helt inte för många. Nu har jag gått upp ungefär 5 kg sen den dagen jag blev gravid... Helt ok.
Fast på 14 veckor hinner man ju gå upp ett par kg till, men ska försöka äta så bra som möjligt.
Nää så mkt bryr jag mig faktiskt inte om vikten, jag känner bara att de är onödigt att äta bara för o äta liksom.
bebben sparkar som bara den, märker att de börjar bli lite trångt där inne nu.
H*n sparkar mest vid revbenen och långt ner... Blir så glad varje gång den börjar sparka. Känns otroligt varje gång :D

Här ska ni få en bild på magen också.



Så ser den ut i vecka 26 :)

Btw! Jag ser inte ens pullan längre! Fan va jobbigt hahah, kan inte tro att man kan få så stor mage att man inte ens kan se den!
De jobbiga är ju att man knappt kommer kunna raka sig sen! Hur gjorde ni?
Lät ni de bara va eller tog ni till med några knep? :O :P
Lite för mkt info kanske men vafan, är man gravid så är man!

Ha en bra dag!
ciao!

Kommentarer
Postat av: Philippa - mamma till en prinsessa

vad har man sin sambo till om inte för att hjälpa en med de svåråtkomliga områdena? ;)

2010-01-05 @ 13:50:10
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Bella

Tiden går verkligen fort :) Hoppas allt går bra!

2010-01-05 @ 14:44:28
URL: http://agb.blogg.se/
Postat av: yohanna

jag vet vad du menar det är klurigt det där med rakningen... när man inget ser.. hehe...

2010-01-05 @ 15:40:08
URL: http://yohannasvarld.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till en prinsessa

Sv: sicken tråkmåns... han har ju möjligheten att få det som han själv vill då :P

2010-01-05 @ 16:38:03
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Jouline

Hej tjockis !;) Vi flyttar bara en gata längre ner !:)

2010-01-05 @ 17:13:50
URL: http://joulinesmedberg.blogg.se/
Postat av: Thess

usch jag skulle aldrig i hela mitt liv låta jonas raka min pulla :P nea fy fan, jag bara körde på man vet ju ungefär hur man brukar göra så det sitter ju i huvudet. du ska se att det kommer gå ändå :)

2010-01-06 @ 08:58:34
Postat av: fanny

man får helt enkelt chansa med rakningen. haha. de gjorde ja :P sen hjälpte ju min pojkvän till- haha

2010-01-06 @ 15:59:15
URL: http://fanno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0