Har du lyckats?

Måste få dela med mig lite av mina tankar och åsikter som handlar om unga/äldre mammor och om man har lyckats med sitt liv.

Jag har fått höra/läsa vad folk har för åsikter om när i livet man har lyckats. Enligt vissa så har man "misslyckats" om man som tex i min ålder redan stadgat sig och skaffat barn. Men hallå?! Det var så det var förr i tiden?

Det var helt normalt att få barn innan man var 20 år, och i dagens läge är det "för tidigt". Jag ser OCH hör när äldre människor går förbi mig på stan när jag går med barnvagnen och en kompis med barnvagn, när de viskar och pekar. De viskar tex titta så unga mammor eller gud så oansvariga eller stackars barn, de har säkert inte ens en pappa. Jo det är sant. Äldre människor säger sånt.

Jag blir så fruktansvärt arg och kränkt. Varför skulle jag vara en sämre mamma för att jag är ung? Jag bor med barnets pappa, vi är förlovade osv. Och ÄVEN om man inte är ihop med barnets pappa så behöver inte det betyda att barnet lider av det, för oftast så gör man ju slut för att man är olycklig i det förhållandet. Olyckliga föräldrar=olyckliga barn.

Har detta hänt er som har barn? Har någon kränkt er för att ni är för unga?

Det finns dem som tycker att de lyckats när de gått ut skolan, fått jobb, får pojk/flickvän, barn, köper hus.
Eller när de kan vara ute hur länge de vill, festa, ligga i sängen och glo osv. JAG tycker inte att man kan säga att DEN personen har misslyckats eller DEN personen har lyckats. För alla tycker olika?

I vilken bok står det när man lyckats med sitt liv? Det är upp till en själv om man lyckats eller ej.
Jag tycker att jag lyckats bra hitills med mitt liv, det bästa jag gjort är min son! Ta inte detta fel, jag menar inte att man lyckats med sitt liv så fort man skaffar barn.

Jag är nöjd so far, förlovad, barn, jobb (till en viss del), planer för framtiden (hus, skola, resor, fler barn).
Men ändå får man höra att man är en loser? Avundssjuka är vad det är.
Jag har iaf hittat lyckan, även fast man har sina nedgångar ibland, men man måste ha nedgångar för att kunna ta sig upp igen och komma ihåg hur man ska vara lycklig.

Har jag fel? Kom med åsikter nu!



Kommentarer
Postat av: bella

Svar: Nej för guds skull ;) Ska ha det med några vänner!

2011-09-08 @ 21:40:20
URL: http://bella.nu
Postat av: M

Nej man kan ju inte avgöra huruvida någon har lyckats eftersom alla har olika mål, som sagt. Och med just unga föräldrar är det så mycket fördomar som styr. Det finns bra och dåliga föräldrar i alla åldrar och skeden livet. Men skulle jag få välja helt själv blir det nog unga föräldrar. Någon man inte behöver skämmas för när man börjar mellanstadiet, som minns hur det är att vara barn, och inte placerade mig efter karriären, och som kanske inte tycker att det är en ihopsamlad förögenhet som gör en unge glad:-) Och som kanske lever när man själv når pensionen haha! Men det är så oerhört individuellt så det går knappt att resonera i. Men intressant att tänka på iaf:-)

2011-09-11 @ 00:07:53
Postat av: M

Ja och just det; jag har inga barn och vanlig medelålder på mina underbara föräldrar, så jag borde vara opartisk:-)

2011-09-11 @ 00:11:14
Postat av: Elly- mamma till Leon

Svar på "M", precis! Jag håller med dig. Det är faktiskt ett intressant ämne det där. Gamla vs unga föräldrar haha. Men man blir ju trött på att automatiskt få stämpeln dålig förälder bara för att man är ung?

2011-09-11 @ 16:43:17
URL: http://gravidnu.blogg.se/
Postat av: M

Förstår det, tyvärr har det ju blivit en mediegrej av det. "Teen mom", "unga mödrar", dåliga exempel på "en unge i minuten" och en massa andra. Unga föräldrar är ju inte längre normen utan ett fenomen, som man kan hacka på närhelst man vill. 0_o Så jäkla konstigt samhället har blivit, man ska prompt lägga sig i när andra människor väljer att yngla av sig. De kan koncentrera sig på att tycka synd om barn i krig eller svält istället för människor de inte vet något om, tycker jag. Om det känns jobbigt med fördomarna så är det bara att tänka att hur lyckade är dom skitarna som har tid att gå runt med sina fördomar och försöka hitta något negativt i varje sak dom ser. Hur kul har dom? De var säkerligen kassa föräldrar. Avundsjuka som du sa:)

2011-09-11 @ 17:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0