Glass och info om OCD...

Åh ikv va jag så sjukt sugen på att äta ben and jerrys.
Dyrt men sjukt så gott! Värt pengarna helt klart!

Jag gick och trånade efter nått gott att äta ända till klockan blev 7, då kunde jag inte vänta längre haha.
Så jag fick med min älskling till Coop, vi köpte ben and jerrys! Wiiieee!
Han köpte lösgodis vilket jag verkligen itne va sugen på som tur va.
Sjukt pris egentligen på en glass 55 kronor på coop, visserligen billigare på andra ställen men ändå.


Half baked blev det idag, både cookie dough och brownie!
Tackar den som uppfunnit den glassen! Tack Ben and Jerry!
Nu är jag på bättre humör än va jag var förut iaf!

Ni måste vara trötta på att jag alltid ska skriva om allt jag oroar mig för o sådär, t ex att jag alltid tror att de är något som inte stämmer. Så var jag innan jag blev gravid också, men nu är de värre. Jag vill ju bara att min lilla bebis ska må bra och att allt ska gå som jag hoppas.
Jonzi är sjukt trött på att jag hela tiden tror jag har nån sjukdom eller att bebisen inte ska må bra.
Innan jag blev gravid fick jag för mig att jag kunde få HIV om jag tog i offentliga handtag mm, eller att jag skulle få könssjukdommar om jag satt mig på andras toaletter o sådär. Sjukt jobbigt.

Extra jobbigt var de när jag var i sthlm i våras, då ville jag inte ta i nånting, frågade alla om de kunde smittas på alla möjliga sätt. Jag tror de kan ha med mina tvångstankar att göra.
Nu har ju jag inte direkt en svår eller extrem OCD sjukdom eller va man kallar de. Men en lättare version kan man väl säga. Om de är nån som vill veta va för sorts tvångstankar så kan jag ju faktiskt nämna några.

OCD = Tvångstankar

1.Tvätta händerna 4-8 ggr efter toalett besök eller andra tillfällen.
2.Kissa minst 2-3 ggr innan jag somnar när jag lagt mig i sängen.
3.ALLTID kissa precis innan maten för att det ska vara "perfekt".
4.Kolla spisen innan jag går hemifrån, råkar jag glömma springer jag tillbaka o kollar.
5.Förr så spottade jag heeeeela tiden när jag var utomhus, kunde spotta kanske 100 ggr på en kvart o nu skojjar jag inte, fråga min mamma, men de har jag faktiskt kommit över sen 4-5 år tillbaka.
6.Ha tankar som t ex att jag har alla möjliga sjukdommar som t ex aids, hiv, cancer, olika infektioner m.m.
7.En annan sak som har blivit på senaste tiden är att om jag t ex ska ta ut min katt så tänker jag alltid " tänk om de inte är meningen att jag ska ta ut honom just nu i denna sekund, tänk om något händer honom och det är mitt fel. Jag väntar 5 minuter till".
8.ALLTID sova med öronproppar även om det är knäpptyst, gör jag inte de ligger jag och stör mig på de tills jag sätter i dem i öronen igen. Tro mig jag har försökt sova utan men de går inte. Jag tar tillomed med dem när jag ska sova någonstans.
9.En annan sak som jag inte har lika mkt längre är att om jag råkar nudda något med högerhanden eller foten så måste jag göra samma sak med den andra foten eller handen...

Mina tvångstankar började när jag var 5-6 år då jag fick för mig att jag hela tiden skulle gå och kissa, sen dess har jag haft problem med just kissande. Min mamma försökte få mig ur de men de gick inge vidare. Mamma berättar för mig än idag att jag sa till henne och pappa om de inte var tysta eller så så skulle jag gå o kissa. De fatta inte varför men jag var bara tvungen att göra de. Helt sjukt jag vet haha. Nu skrattar jag åt de men de är inte roligt för 5 öre.
Det är säkert inte så många som vet om mina "problem", fast jag ser dem inte direkt som problem längre för jag är verkligen van. Det finns också vissa personer som säger " Varför säger du att du har OCD när du inte ens har de?".

Jag bryr mig egentligen inte, jag vet att jag har de, min familj vet och Jonzi vet. Enda anledningen att jag vill att folk ska veta är för att de inte ska undra varför jag t ex gör vissa saker jag gör.
Det tog faktiskt lång tid innan jag vågade erkänna för mig själv och speciellt Jonzi att jag hade tvångstankar.
Är ju inte direkt de första man vill säga när man träffar nån :P
Om jag får säga de själv så är jag väldigt bra på o gömma de ahah :D Men men, som sagt så stör de mig inte lika mkt längre som för t ex 2 år sen, jag mådde så jävla dåligt just då och tvångstankarna gjorde allt värre!
Nu låter de kanske som om jag är värsta psyko så är de inte haha :P Jag är väldigt glad att jag inte har så svår OCD som vissa jag sett på tv, usch stackare.

Jaja, vore kul om ni ville kommentera just dehär inlägget. Ni får som sagt inte tro att jag är psyko eller att jag hittar på, för jag ser ingen anledning till att ljuga om en sån här sak. Jag tycker INTE det är COOLT eller nått sånt dumt.
Jag tänkte faktiskt skriva lite om vad OCD verkligen är, men jag gör de inte ikv, kanske gör de imorgon :)

Jaja, nu vet ni den "hemlisen" ;)
Nu ska jag göra liiite nytta!
Ciao!


Kommentarer
Postat av: Thess

nu när du säger det har jag faktiskt tänkt på det, inte som du säger att jonzi e trött på att du tror nåt e fel :P så känner jag inte men jag har tänkt att du ororqr dig alldeles för mycket ;) men nu vet jag ju varför :)



bli frisk från din förkylning lr vad det var snart så vi kan hitta på nåt snart, har sjukt tråkigt om dagarna :P

2009-11-06 @ 14:15:16
URL: http://itsbrighternow.blogg.se/
Postat av: Thess

nu när du säger det har jag faktiskt tänkt på det, inte som du säger att jonzi e trött på att du tror nåt e fel :P så känner jag inte men jag har tänkt att du ororqr dig alldeles för mycket ;) men nu vet jag ju varför :)



bli frisk från din förkylning lr vad det var snart så vi kan hitta på nåt snart, har sjukt tråkigt om dagarna :P

2009-11-06 @ 14:19:34
URL: http://itsbrighternow.blogg.se/
Postat av: Tova

Åhh, guud vad gott med Ben & jerrys!! Half Baked är min absoluta favvo ;)



Hoppas allt är bra med dig! Jag har också alltid lidit mer eller mindre av ODC...

kramar

2009-11-07 @ 11:42:57
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Tony

Jag har alltid vetat att du var psyko :D men det är därför jag tkr om dej!! Lika psykon leka bäst!

2009-11-07 @ 16:14:23
URL: http://thewallsarelistening.blogg.se/
Postat av: Tova

Ja, jag antar att jag kommer lida av det mer eller mindre hela livet, det är liksom en del av min personlighet på nåt sätt ler

Men det går verkligen upp o ner i perioder.

Just nu är jag gravid och känner mig väldigt lycklig o harmonisk, men i gymnasiet till exempel så var tvångstankarna väldigt jobbiga på olika sätt.

Själv då, hur känner du dig "idag"? :)

kramar

2009-11-07 @ 22:20:09
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Agnes

haha så sjukt, jag har exakt samma "problem" när det gäller att gå på toa. Gör det tvångsmässigt också, och speciellt precis innan maten. Då är det verkligen ett måste.

2009-11-09 @ 08:13:27
URL: http://agnysivy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0