Nattinlägg vecka 27

Hejsan hoppsan. Klockan är strax 1.00 och jag kan inte sova så varför inte göra ett nattinlägg?
Är i vecka 27 (26+4) om man räknar dehär som onsdag...


Nu väger bebisen ungefär 875 gram och är knappt 37 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen.

fetal development at 27 weeksSov gott och dröm sött! En del experter tror att bebisar börjar drömma vid ungefär 28 veckor. Vad skulle de drömma om? Ingen vet helt säkert, men hjärnan är mycket aktiv även denna vecka. De karakteristiska vecken börjar uppstå på dess yta och mer hjärnvävnad formas.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva. Din bebis fortsätter att andas in vatten snarare än luft.

Nu når livmodern din bröstkorg, vilket kan göra dig andfådd, om du inte redan är det. Från och med nu och under de sista tre månaderna är det inte ovanligt att drabbas av kramp i benen, hemorrojder, åderbråck och klåda på magen. Inte så kul? Läs vad du kan göra själv för att förebygga och lindra.


JAG:

Ojojoj vad allt stämmer! t ex att man blir lätt anfådd, känns som om jag sprungit så fort jag böjer mig för mkt eller ligger tätt på magen... kramp i benen har jag ju också fått, häromdan vakna jag MITT i natten med den sjukaste kramp jag haft haha i vaden! Jag satt mig upp i sängen och de va nära att tårarna kom faktiskt...
Klådan på magen kommer dirket efter att jag duschat, vilket inte alls är skönt. Usch! Kommer också ibland när jag ligger på olika material t ex soffan, lite stixig kanske?

Så det jag gör varje gång jag duschat är att smörja in magen med havandeskapsolja.
Nån annan som provat?
Enligt mig så har den funkat bra, den är skön att massera in DOCK så luktar den inte så gott.
När den torkat in får jag en svag doft av fisk haha konstigt nog! Finns att köpa på hälsokost eller åhléns för ungefär 200 kr.
Jonzi hatar när jag smörjt in mig med den xD

Jag hoppas att de är pga oljan som jag inte fått en enda bristning på magen än, för då vet jag att jag har mig själv att tacka haha. Då vet jag de tills nästa graviditet. Men de kanske kommer vem vet.
De flesta som fått bristningar har sagt att de kliar så inåt i helvete på magen när de börjar komma.
Jag har bara haft lite klåda så jag hoppas de inte är tecken på att de jäklarna kommer!

Aja nu börjar bebisen sparka som bara den på revbenen som den gjort hela dagen. Mina revben är ganska mörbultade just nu så jag funderar på o lägga mig i sängen och försöka sova. Ska ju upp imorn för besök på mvc.
Ciao!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Weleda är ett jättebra märke. Det är mer naturliga ämnen än många andra som har diverse kemiskt framställda skitsaker i.

Något annat som också ska göra "undervärk" ifall man är torr eller har klåda är olivolja, mycket billigare iofs men kanske dumt att chansa!

Sov gott :)

2010-01-13 @ 01:12:00
URL: http://sarahsvensson.webblogg.se/
Postat av: Gotlänning, sambo och foto

hur är de? kram

2010-01-13 @ 01:12:18
URL: http://ringbomm.blogg.se/
Postat av: thess

hahah den oljan hade jag med. men det hjälpte inte för mig iaf :P

2010-01-13 @ 07:14:59
Postat av: Anna

Det finns på bodyshop tror jag "cocobutter" eller något, blir jättemjukt o skönt och luktar cocos =)

2010-01-13 @ 08:09:05
URL: http://ludiicrous.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese

mina bristningar kliade ingenting... och vanlig lotion brukar funka minst lika bra som havandeskapsolja enligt de flesta, jag har dock inte testat (gilalr mina bristningar så ;) )

2010-01-13 @ 10:04:00
URL: http://phlippans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0