Mammasnack

Mätt och belåten efter en supergod middag. Ojoj va god lasagnen var! Tur att jag har rester tills lunch imorgon.
Leon fick smaka, o de va inte så jätte populärt så han fick en burk med fisk och ris efteråt. Men usch vad fisken luktar! Hela han luktar så det fick bli badet om ett tag.

På tal om mat, så tänkte jag berätta lite om mina tankar och åsikter om aming.
Först måste jag säga att det måste va en av världens bästa "uppfinning" så smidigt och bra för barnet.
Tycker synd om dem som inte kan amma sina barn.

Jag ammar fortfarande och Leon är snart 10 månader, vissa tycker det är äckligt när de är så gamla men jag tycker det är helt okej. Sen att det finns dem som ammar tills de är 3-4 år ( finns faktiskt dem som gör det)  de känns lite konstigt.

När Leon föddes var min plan att amma honom tills han var runt 6-7 månader, tänkte då övergå till ersättning och välling. Men han hata båda 2, så jag fortsatte amma. När han blev 7-8 månader börja vi ordentligt med gröt, mellis, burkmat osv och då trodde jag att aming automatiskt skulle avta men icke.
Många tror nog att det är superenkelt att sluta, de tror nog att det bara är att sluta helt enkelt. Det kanske finns dem som faktiskt bara kan sluta sådär. Men det kan inte jag, Leon är en riktig snuttare.
Morgon, natt, kväll vill han amma. Det är inte långa mattider, så jag tror det mest är för att han vill ha den närheten.

Jag vill sluta amma nu, nu känner jag mig redo. Så jag hoppas att det kommer gå bra.
Konstiga är att jag fortfarande har mjölk när jag bara ammar kanske 2 ggr om dagen.



(bilden tagen från google)

Vad tycker ni? När är barnet för gammalt för att ammas?
Och vad tycker ni generellt om amning?
Skriv och kommentera nu!




Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker det gått för långt när barnet själv går till mamman o typ drar upp tröjan och ska ha tutte och även kan säga det. Efter 1.5 år e det nog lite.. Ja inte äckligt men då har det gått lite för långt. Sen tycker jag det e skillnad på om man ammar som måltid eller om man kanske ligger o ammar i sängen. Tycker det ser "fel" ut när ett stort barn sitter i knät mitt på dan o ammas, men det skulle vara annorlunda om man gos-ammar i sängen kväll/morgon .. Ja, lite tankar ;)

2011-02-12 @ 20:24:39
URL: http://ludiicrous.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Jag tycker lätt att man kan amma barn tills de är 1 1/2 år, men sen vet jag inte riktigt... Jag hade riktigt svårt för att sluta.



Jo, men visst. Fyller 30 till sommaren =)

2011-02-13 @ 08:40:40
URL: http://saratilling.se
Postat av: Alex

Ungen ska ammas tills han är gammal nog att gå in på systembolaget!

2011-02-13 @ 09:46:21
URL: http://evilsource.blogg.se/
Postat av: bella

Jag fattar inte vad grejen är... vissa kan ju faktiskt inte amma, och? Det finns ju ersättning osv. Kan man inte amma så kan man inte... men man ska inte behöva känna sig dålig eller känna att folk tycker synd om en bara för man inte kan amma. Kan man inte så kan man inte.

2011-02-13 @ 16:43:28
URL: http://bella.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0